tisdag 30 december 2014

Gott slut och gott nytt 2015!

Under julafton talade jag med en släkting om loppis och fyndchanser och sa att jag inte längre köper så mycket på loppis men att jag tycker det är väldigt skoj att leta / hitta / få info om formgivare och ursprung på saker och ting. Jag fick då till svar att du kanske har blivit mera kräsen i vad du köper och mera väljer ut godbitarna...och ja, det stämmer nog. Jag har kommit över den där ivrigheten att köpa något bara för att det är snyggt och billigt utan tänker efter om det är något jag verkligen skall köpa...det är lika roligt att hitta någon fin pryl till en samlande vän som det är att hitta något till mig själv.

På instagram görs det massor av summeringar av #loppisåret2014 (taggen ni ska leta efter) och det är mycket fint som finns där. Även jag gjorde ett litet bildcollage av några fina saker och roliga händelser som skett under 2014. Det känns skönt att inte köpa så mycket längre och att kunna lämna "fynd" så någon annan kan få bli glad, det är också en glädje ;-)

Mitt instagram: mariaairamcarl.
 


1. En orange vas, troligen från Alsterfors eller Lindshammar som jag köpte på Megaloppisen i Solna tidigt i höst. 2. Två Spisa ribb kaffekoppar som jag köpte på Tid&rum i Årsta efter flera års suktande och letande.  3. I april kom Antikvärlden ut med ett retotextilt tema som Eli på Femtiotalsjakten och jag gjord tillsammans. 4. Min mor hjälpte mig att fynda ett Carl Johan de Geer tyg i en second hand butik i Boden. Jag såg det på butikens hemsida och sov illa en natt innan min mor ringde och hade säkrat ett köp. Det ska få hänga på min vägg över soffan tids nog. 5 Sen vår hittade jag ett gigantiskt päron i form av en ishink för 80 kr ute på Täby loppis. I like it! 6. I februari var det Antikmässa och Sara som startade en av landets första retrotextil-bloggar föreläste tillsammans med moderådets Lotta Ahlvar och moderator var självaste Pontus Silverstople från Barnebys. En intressant och välbesökt föreläsning. Heja Sara som gjort en bok om retrotextilier och även har en till på gång...vi väntar...
7. På Färgfabriken hade Carl Johan de Geer utställning i våras och jag, Prylodesign-Maria och Randiga Tråden (Britt-Marie) fick förmånen att träffa mäster CJDG i egen hög person. Han visade oss bla. knep att göra mönster genom sax och papper...8. Jag beställde en uppsydd kjol av Rino.se som sydde av mitt Saini Salonen textil som bara blivit liggande. Kjolen användes senast på julafton.
9. Glasen bytte jag med Cen (Retroknoppen) i juni då retrobloggarna stod och sålde prylar på Täby loppis. Vad jag bytte mot? Ett gäng gamla läseböcker.

Gott slut och gott nytt år 2015! Och tänk på att någon annans skräp kan bli din skatt. Och tvärtom. Ta och sälj av de prylar du inte behöver i vår när bakluckeloppisarna startar igen! So long !

12 kommentarer :

  1. Gott nytt år!
    Åh, vilket dåligt minne jag har - vårat byte hade jag glömt bort. Men kul att du gillade dom :)
    Boden-tyget måste ju vara en höjdare för året!
    Jag måste lära mig mer om tyger känner jag för undra hur mycket som man bara passerar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tyget var en höjdare. Du lär dig mer och mer om tyger tycker jag nog.

      Radera
  2. Gott nytt år! Jag hör till dom som fortfarande gärna läser retrobloggar och blir glad för varje nytt inlägg. Har själv loppat mindre i år, av olika orsaker, men är lika retrointresserad som förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg. Hade en diskussion med andra bloggare om bloggen är på väg att dö ut...det är så få som kommenterar nu jämfört med några år sen...Gott nytt loppisår till dig Christin.

      Radera
  3. Själv har jag ju inträdit i ett nytt tänk av shoppande. Köp det någon annan kan tänka sig betala för. Lite smått obehagligt faktiskt. Gott nyttt år fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år till dig med! 2015 kommer blir ett bra år och kul med din butik. Måste komma förbi nån dag. kram!

      Radera
  4. Gott Nytt År!

    Hoppas att 2015 kommer bli ett bra fynd år....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma. Det hoppas jag med :-)

      Radera
  5. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! Och tack för 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Och tack för dina fina kommentarer :-) kram

      Radera
  6. Gott Nytt spännande loppisår 2015 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma fina du! :-)

      Radera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!