onsdag 26 november 2014

Palm av CJDG och filmpremiär!

Carl Johan De Geer är en av mina textila formgivarfavoriter. Jag har under 2014 fått äran att träffa honom under vernissagen av utställningen "Ledtrådar" på Färgfabriken i Stockholm.  Häromdagen såg jag tyget "Palm" till salu på en secondhand butiks hemsida. Eftersom att butiken finns i den stad jag växte upp, ca 100 mil från var jag bor nu,  så kontaktade jag min mor som lovade att se om det fanns kvar. Jag fick dock vänta en natt innan hon kunde ta sig dit....och hurra,  nästan 3 meter tyg var det som blev mitt.


Palm. Studio Domus. Carl Johan De Geer.



Inte nog med det. Fredag den 12 december är det premiär för dokumentären CJDG - en film om Carl Johan De Geer av Kersti Grunditz på biograf Zita i Stockholm. 

Om filmen:
Carl Johan De Geer är ett unikum. Konst, film, fotografi, tygtryck, böcker. En allkonstnär som aldrig upphör att utvecklas, förnya sig, överraska och roa. En film om Carl Johan rymmer många berättelser, från tillkomsten av de fabulösa Meyerateljéerna och skapandet av filmerna och TV-serierna vars like vi aldrig kommer att se igen till barndomsskildringarna med mormor nazisten och den psykiskt sjuka mamman. 


Foto: Kersti Grunditz

2 kommentarer :

  1. Ja, så vackert. Själv har jag den i grönt.Det är något speciellt med hans mönster.

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!