söndag 5 augusti 2012

"Oomph" så var sommarens bästa fynd hittat !

I helgen besökte jag en god vän i Norrköping. Vi tog en promenad till Himmelstalunds loppis och vi var där kring 12 tiden...dvs ett bra tag efter öppning...plötsligt får jag syn på ett tyg jag känner igen på en galge...det visar sig vara en klänning och det visar sig vara Viola Gråstens tyg "Oomph". Jag blev som i trans och drog snabbt upp plånboken...tanten som sålde den visade att det står designerns namn på insidan...jahaa... sa jag för mina ögon hade redan sett det och mönstret kunde jag inte ta miste på...detta tyg har jag önskat mig så länge....När jag kom hem bläddrade jag i boken Tidlösa mönster där jag blev påmind om att just tyget Oomph kom 1952 och blev det textila genombrottet för Gråsten. Jag hittade även en skiss på tygets mönster...jag är sååå glad över klänningen, även om jag måste sy om den på något sätt för att den ska passa mig men vad gör det...tidigare i vår hittade jag en scarfs av Viola....läs här



Sommarens bästa fynd!


Andra färgnyanser.

Läs mera om Viola Gråsten i denna bok.

14 kommentarer :

  1. Helt fantastisk! Grattis till den fina klänningen :)

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du hittade den om du syr om din till kjol så kan vi ha dom samtidigt :) Stort Grattis så himla kul för hennes tyger springer man inte på allt för ofta och mönstret är nog ett av dom vackraste som gjorts (enligt mitt tycke) :)

    SvaraRadera
  3. Det är ett fantastiskt mönster, jag önskar att jag hittade en rapport så jag kunde hänga upp det på väggen! Finns bara ett ord som kan beskriva det: SKITSNYGGT

    SvaraRadera
  4. Tyget är fantastiskt! Hoppas du kan sy om den så att den passar!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt! Den där modellen ser ju litet 70-tal ut. Den kanske är omsydd på 70-talet av en vid gammal 50-talskjol?

    SvaraRadera
  6. Så snygg!!! Det kallar jag fynd!

    SvaraRadera
  7. Grattis! Ett underbart mönster.

    SvaraRadera
  8. Grattis! Förstår att du drog fram plånboken illa kvickt.

    SvaraRadera
  9. Snyggt jobbat, Grattis!

    SvaraRadera
  10. Vilket fynd! Grattis till detta underbara tyg! : )

    SvaraRadera
  11. Grattis, vilket underbart fynd.

    SvaraRadera
  12. Har sagt det innan och säger det gärna igen - heeeeeelt underbar!! Längtar så tills jag får se dig i den! :)

    SvaraRadera
  13. Så många härliga fynd du gjort i sommar. Det där tyget är ju helt underbart!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!