torsdag 23 augusti 2012

Bilderboksretro


Regnet gjorde att jag tog en runda in på mitt lokala bibliotek. Där hittade jag en barnbok som jag var tvungen att låna trots att jag inte har några egna barn. Det är en bilderbok om olika 70 talsböcker. I förordet står det " Ibland räcker det med att få syn på en enda bild ur en bilderbok som man älskade som liten för att dörren till ens barndom ska öppnas på vid gavel " ...jag kan instämma i det! :-)
Författare: Lisa Bjärbo & Susanna Hellsing (dotter till Lennart Hellsing).
Omslag: Lotta Kuhlhorn.



Rasmus Nalle

Astrids fina bok!

Beppe Wolgers roliga bok !

10 kommentarer :

  1. Jag är ju som sagt var en boknörd och uppskattar allt som har med bokillustrationer. Den där boken ska jag låna om den finns i Skell-Hell. Jag älskar barnböcker och har sparat både "Visst kan Lotta cykla" och "Allrakäraste syster" som jag fick när jag var liten. Jag måste ha tittat på Hans Arnold teckningar miljoner gånger.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt att se alla dessa nostalgiska böcker!!

    SvaraRadera
  3. Tror jag måste gå till biblioteket.......

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och en Nostalgikick!

    SvaraRadera
  5. ÅH! Allrakäraste syster! Älskar bilder av Hans Arnold! Rasmus Nalle minns jag också. Har alla mina gamla barnböcker sparade hos min mamma. Ska gå igenom dem någon gång, där vet jag att det finns minst en riktigt pärla. Det är en gammal Mumin-bok med illustrationer som är helt, helt fantastiska! Bara vetskapen om den boken gör mig glad :)

    SvaraRadera
  6. Jag hade flera av de där böckerna när jag var liten! 70-talet var nog inte så dumt ändå, trots Staffan Westerberg... :)

    SvaraRadera
  7. Ja barnböcker är viktiga och finns kvar i ens minne resten av livet. Själv läser jag för tillfället alla min sons böcker för mitt barnbarn, det är också lite speciellt.

    SvaraRadera
  8. en "vill-ha-bok"! eller nej, snarare en "måste-ha-bok"! :)

    SvaraRadera
  9. åh vilka fina böcker! Gilla verkligen rasmus nalle!! Hanna

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!