fredag 8 juni 2012

Inez Svensson


Inez Svensson var konstnärlig ledare för Borås Wäfveri 1957-1967 och en av grundarna till 10-gruppen. Hon skrev bl.a. boken Tryckta tyger som jag skrivit ett inlägg om här Boken brukar bli dyr på tradera då den inte längre finns att köpa i handeln. Dock man man hitta den på biblioteket. Inez hade en roll i den kultförklarade tv-serien Tårtan av Carl Johan de Geer. Mellan 1990-1996 var Inez Svensson rektor på Konstfack i Stockholm. Hennes formgivning kännetecknas av en tydlig grafisk och geometrisk stil med stor förkärlek till ränder.Hon inspirerades av bl.a. Frida Kahlo Nyligen hittade jag ett påslakan i obruten förpackning av just Inez Svensson. Tack för det Huvudsta-loppis! :-)
Källa: Designarkivet.


.

3 kommentarer :

  1. Kul! Ja iband fyndar man faktiskt där :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Och mangelfritt också! Tur eftersom knappt någon väl har en mangel nu för tiden :) I brf där jag bor finns en mangel i källaren som tar upp ett helt rum (ser ut som ett tortyrredskap). Kul att läsa om Inez, jag är lycklig ägare till "Tryckta tyger" som ligger på mitt nattygsbord.

    SvaraRadera
  3. Oohh vilket läckert påslakan och oanvänt! Grattis!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!