fredag 7 oktober 2011

Mormorsrutor i trappan i Helsinki

Domkyrkan i Helsingfors är en av de mest kända byggnaderna i stan. Den tronar högt mitt i stan. Vi strosade omkring och fick syn på någon i trappan....vi gick närmare och såg att det gigantiska trappan var smyckad med enorma mängder mormorsrutor ihopsydda till filtar....kvinnor i alla åldrar satt längst ner och virkade....travar med filtar låg nedanför...massor av turister och andra nyfika fotade för glatta livet. Även jag.
8000 filtar hade lämnats in men bara 3800 stycken rymdes i trappan...

Sammanlagt bestod jättefilten av 150 000 stycken 15 x 15 centimeters rutor. Projektet har dokumenterats och måtten har lämnats in till representanter för Guiness rekordbok. Om några månader blir det klart om filten var världens största. Världsrekordet innehas av en amerikansk kvinna som virkat en filt med måtten 24 x 11 meter. Bakom projektet står företaget Novita, Textillärarnas förbund och Marthaförbundet. Läs mera här









                         

21 kommentarer :

  1. FANTASTISKT vilken färgkavalkad!!! önskar jag kunde sett det live och vilket härligt initiativ, föredömligt!

    SvaraRadera
  2. WOW!!! är det verkligen på riktigt, jag gnuggar mig i ögonen ;) Häftigt!!!

    SvaraRadera
  3. Har aldrig sett något liknande! Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Oj det där skulle man vilja se i verkligheten.Helt otroligt fantastiskt.Tack för bilderna/ Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt, vilken syn! Vackert och mjukt att sitta på.

    SvaraRadera
  6. Wow vilket häftigt projekt! Får jag låna en bild och länka till ditt inlägg?

    SvaraRadera
  7. Shit! Häftigt! Har en bit kvar känner jag på min filt :)

    SvaraRadera
  8. Helt fantastiskt! Aldrig sett något liknande!/ Annika

    SvaraRadera
  9. Knappt man tror det är sant! Vilken underbar syn! // Christina

    SvaraRadera
  10. Jäklar i min lilla låda! Och jag som tycker att det är svårt att få ihop till EN filt....

    SvaraRadera
  11. Tillykke med et kæmpearbejde!

    SvaraRadera
  12. Så kul att få se virkverket i verkligheten, min svärmor har varit med och virkat en bit av täcket :-).
    Så kul att du var i Finland när vi var i Sverige och förtjusades över det som inte finns i Finland. Båtresan med karaoke var förstås inte så förtjusande ;-).
    Antik- och kuriosamässan var rolig att besöka, hoppas jag kan återkomma nästa år och kanske hänga med på en bloggträff.

    SvaraRadera
  13. Oh jösses! Det enda jag kan säga om det här är: WOW!!

    SvaraRadera
  14. Helt otroligt. Så vackert med alla färger. Vilken kvinnokraft.

    SvaraRadera
  15. Hoppas att de hittar på något kul med all denna kvinnokraft när det avslutas!

    SvaraRadera
  16. Vilken fantastisk idé! Ett sätt att göra världen lite mjukare :)
    Tack för att du delar med dig av bilderna som är toppenfina.

    SvaraRadera
  17. Coolt!! Mormorsrutor är häftigt!

    SvaraRadera
  18. Wow, imponerande! Och väldigt vackert också såklart. Tycker att vi borde satsa på att klä in hela Sergels torg i mormorsrutor! :)

    SvaraRadera
  19. Verkligen häftigt
    /marias garnhändelser

    SvaraRadera
  20. Nämen hjälp, så häftigt!!
    Helt otroligt, så många rutor!
    Måste har varit jätteläckert att se allt på nära håll!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!