söndag 23 oktober 2011

Göta Trägårdh




Igår besökte jag som hastigast en loppis och fick syn på ett underbart tyg som visade sig vara två gardinlängder...och vid närmare besiktning visade sig vara designad av Göta Trägårdh, en av landets stora textila formgivare. Tillsammans med Anders Beckman var hon med och skapade Beckmans skola 1939, en skola som ännu idag har mycket gott rykte. Göta Trägårdh debatterade gärna när det gällde formgivningsfrågor och vackrare vardagsvaror.Hon var även modetecknerska och rapporterade från stora visningar i Paris. Källa: Tryckta tyger. Liber 1984.

15 kommentarer :

  1. Det var ett väldigt vackert tyg! :)

    Känner mig lite avis när jag läser alla fynd/retrobloggar, själv har jag inte loppat på flera veckor. Var en sväng på mitt stammisställe igår men hittade tråkigt nog ingenting spännande. Snacka besviken jag var. Legat inne (toksjuk) och drömt om loppisfynd i två veckor och kommer hem, mer eller mindre, tomhänt. Nåväl, bra för ekonomin om inte annat ;)

    SvaraRadera
  2. Underbart tyg! Får mig att fundra på om en klänning jag har är sydd i ett Göta Trädgårdh-tyg...

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt tyg och jag gillar Göta T så himla mycket. Hoppas du köpte gardinerna :)

    SvaraRadera
  4. Åh så läckert! Systrarna Trägårdh kan man knappt motstå!

    SvaraRadera
  5. mmmmmm, snyggt! ska du inte hänga upp dem, om det är två längder? lyckos dig som hittade dem!

    SvaraRadera
  6. Grattis, vad att du har hittat dessa.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    snygga och härliga tyger!

    Det förra inlägget med boken gillade jag också. Tycker så mycket om den typen av design och färgerna. Får leta efter den.

    Ha det gott /maja på färgtrappan

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt tyg...man blir alldeles glad av att titta på det.

    SvaraRadera
  9. Hej Gila! Tack för din kommentar på min blogg, och vad tacksam jag är att jag hittat till din! Jag fick ett enormt sug efter loppis efter att ha kikat runt här hos dig.. insåg att det var senast i somras :-( Gilas grotta hamnar genast på min blogglista. Och till sist, åååååååh vilket underbart tyg! MVH
    Mimmi :-)

    SvaraRadera
  10. Jättesnyggt tyg! Grattis till fyndet!

    SvaraRadera
  11. Åh så vackert tyg, snyggaste gardinerna i stan! :)

    SvaraRadera
  12. Ja, jag köpte gardinerna. De hänger nu i mitt vardagsrum. SÅ nöjd! Tack för alla glada kommentarer! /Gila

    SvaraRadera
  13. Verkligen snygga, de hade jag gärna haft i fönstret!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!