tisdag 9 augusti 2011

Formsagor



I början av sommaren fick jag ett presentkort hos Adlibris och valde bl.a. boken Formsagor av Petter Eklund. Vid första titten blev jag besviken på att den är i någon form av storpocket och känns "billig" i materialet. När jag bläddrat lite så verkar den riktigt intressant...dvs utseende och insida går olika vägar. När ska jag lära mig att inte döma efter första intrycket...hm...när jag sen läser att Petter Eklund var medlem i bandet Webstrarna, ja då vill jag genast sätta igång och läsa den. För den var en av mina favoritgrupper under tonårstiden. Hå och hej, det har ju inget med form och design att göra.....återkommer senare med en kort recension. Ps om ni klickar på bilderna så blir de större och då kan ni se innehållsförteckningen över de formgivare som det skrivs om.

8 kommentarer :

  1. En gigantisk lista på alla våra kära formgivare.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du köpte den. Jag gillar verkligen att den delvis bygger på formgivarnas egna reflektioner av andra formgivare (främst vid Gustavsberg) och att få de här personporträtten som Eklund bjuder på. Eklund har ju dessutom intervjuat och träffat flera av dem. Sen hade man förstås velat ha bilder på alla föremål som nämns.

    SvaraRadera
  3. Finns det blå Berså?? :D

    SvaraRadera
  4. bra boktips, du inspirerade mig till att lägga in lite boktips nu. :)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Min blogg kommer att handla om saker från 50-70 talet. bland annat Husvagnar, camping, bilar, inredning och allt som hör till.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Den ska jag ta en kolla upp.

    SvaraRadera
  7. Kul med böcker om formgivning men jag tycker att tidningen Hus och Hem RETRO är bästa litteratur någonsin:)

    SvaraRadera
  8. sv: Åh tack så mycket! Det är en riktig favorit!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!