onsdag 22 juni 2011

Garnisionen






Uppvuxen i en garnisionsstad så har jag en viss hatkärlek till stora kaserngårdar och byggnader. Jag har inte gjort lumpen och ogillar försvaret men byggnaderna är mäktiga och något visst med. När försvaret trappade ned i Boden så blev byggnader som varit topphemliga för allmänheten plötsligt tillgängliga för gemene man. En bekant har ateljé i denna byggnad och jag passade på att fota lite...gillar de stora, höga fönstren, de enkla men praktiska lokalerna. Min pappa berättade att 16 värnpliktiga stod på rad i korridoren varje morgon för "kontroll" av rum och bäddning...undrar hur många som lärt sig bädda under sin tid i "lumpen"...:-) För övrigt så kan jag rekommendera ett besök i Bodens fästning, även kallat Rödbergsfortet, om ni har vägarna förbi i sommar. Där har Sveriges guldreserv förvarats en gång i tiden. Sen finns det ju en och annan loppis också...
Trevlig midsommar!

5 kommentarer :

  1. Förstår vad du menar, den här typen av byggnader kan verkligen vara pampiga och härliga! Hoppas att du hade kul på sommarkollot! :) Jag har tyvärr inte semester riktigt än, jobbar nästa vecka med. Men sen ska det bakas! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det nå visst med byggnaderna...Duschar som inte slutar...spooky;) hehe

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Min mor och far bodde i Boden när de var unga och det var också där de träffades. Mamma arbetade ett tag på Garnisionssjukhuset.

    Jag säljer på RABARBER Konsthantverk på Rådhustorget i Piteå, se mer här
    http://www.rabarberkonsthantverk.se

    SvaraRadera
  4. De där bilderna kunde ha varit tagna både i Umeå (I 20) och Falun(I 13)... Det måste ha varit samma arkitekt, tom färgsättningen är identisk... :-) Jag gjorde min värnplikt i Umeå och känner väl till både excersisen och inspektionerna, liksom lokalernas utformning :-)

    I 20 och I 13 är numera åxå företagsbyar och i Falun även studentbostäder!

    SvaraRadera
  5. Ja, hade skoj på kollot. Tack Maria för "rabarber"länken. Nu minns jag.
    Även Skövde har liknande byggnader...måste ju vara en och samma arkitekt som gjort allt. Tänk om man kunde göra om byggnaderna till bostäder. Vore häftigt.

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!