tisdag 10 maj 2011

Blåvitt på Konsum...

...eller jag menar Coop. Såg idag detta hos min lokala mataffär och drog lite på smilbanden. Inte för att det är jätteretro men lite i alla fall...sent 70-tal och barndomsminnen för min del.
Fakta om blåvittprodukter
Blåvitt lanserades 1979 som bra varor till ett ständigt lågt pris. Namnet var inte ett varumärke från början utan ett så kallat ”no name brand”. Det första sortimentet på cirka tvåhundra varor såldes direkt under sitt produktnamn. Först ut var tandkrämen Tandkräm. Själva varumärket ”Blåvitt” kom inte förrän på 90-talet.

18 kommentarer :

  1. Nu är jag tillbaka! Vad festligt vi var nere på Coop ikväll och såg det BLÅ VITA. Min man har saknat tandkrämen:)

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg när detta kom, kul.

    SvaraRadera
  3. Vad sjukt, jag och min sambo pratde just om Konsums blåvita härom dagen. Inte trodde jag att jag i nästa stund skulle få veta att det "kommit tillbaka".
    Ja, det är barndom!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Ja, men jag blev lite besviken, för det osar ändå "nyproducerat" över flera av produkterna, eller vad säger du?
    /Stephanie

    SvaraRadera
  5. gillar kaffeburken!!!
    kommer du ihåg jordgubbs-o´boy & choklad-zingo?
    eller så är det bara jag som är jättegammal :)
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
  6. Lite kul att Coop har slagit mynt av detta. Det var ju inte jättepoppis när det kom!

    SvaraRadera
  7. Stephanie: Ja ,det är så nytt det kan bli. Inget jag kommer att köpa men nostalgi var det ändå.
    Jeanette: Nä det minns jag inte.
    Det var ju liksom "sämsta" produkten som man köpte om man ville spara pengar. Hade man mer pengar valde man originalet.:-)

    SvaraRadera
  8. Jag köpte kaffeburken. Saknar BlåVitt ibland

    SvaraRadera
  9. Blåvitt, det minns man!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att det är kul att ett icke-märke blev ett märke, minns inte när Coop slutade med det? Roligt att det är tillbaka :)

    SvaraRadera
  11. Min pappa, som har en reklambyrå, jobbade med blåvitts reklam/varumärke när jag var barn. :) Kul att det kommer igen, vi är nog många som har barndomsminnen av blåvitt.

    SvaraRadera
  12. "skål" och "mugg" det är humoristisk realism det!

    SvaraRadera
  13. Åh vilken nostalgitripp. Och vad snygga de var de där blåvittprodukterna. Så enkla, rena och roliga.

    SvaraRadera
  14. :D
    När jag skrev kommentaren ovan och skulle skriva det där säkerhetsordet så fick jag "coophem" - var inte det humor på högsta nivå???

    SvaraRadera
  15. Lairama: ha...ha...rolig !

    SvaraRadera
  16. Jag och sambon fick Blåvitt-teburken häromveckan av min sambos föräldrar. :) Kunde inte passat bättre, teoman och burksamlare som jag är! Hihi

    SvaraRadera
  17. Kommer ni ihåg melonglassen? Den gillade jag skarpt!
    Jag kommer nog att köpa några grejer av nostalgiskäl, muggar och kanske en kaffeburk :-)

    SvaraRadera
  18. Nja...minns inte direkt melonglassen. Har också tänkt på nostalgifaktorn varje gång jag passerar hyllan på Coop...men särskilt snygga är de ändå inte...

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!