onsdag 6 april 2011

Sigvard Bernadotte


Jag gick in på biblioteket idag och upptäckte en ganska ny bok (utgiven förra året) om formgivaren Sigvard Bernadotte. Jag bläddrade lite i den och lånade med hem. Författare är Thomas Lindblad som skrivit bl.a. Bruksföremål av plast. Sigvard är kanske mest känd för mönstret "virrvarr" som prytt många köksbänkar och bord. Han började dock sin yrkesbana med att teckna silver för danska Georg Jensen vilket ledde till stora framgångar. Sigvard hade hela sin livstid ett starkt intresse för industridesign. Jag kan rekommendera boken om ni är intresserade av svensk designhistoria.

8 kommentarer :

  1. Tack för tipset! Maria

    SvaraRadera
  2. Det var kul att veta. Har inte hört talas om boken!

    SvaraRadera
  3. den måste jag kolla i :)
    kram och blåsiga (stormvarning...) hälsningar från n v dalsland.

    SvaraRadera
  4. Det var kanon bra tips!!!

    SvaraRadera
  5. Spännande, den måste jag låna hem. Och vem vill inte ha Virrvarr på köksbänken... :)

    SvaraRadera
  6. Tack för boktipset! Och för kommentarerna på min blogg! :)

    SvaraRadera
  7. Hur har jag kunnat missa den? Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. den visste jag inte ens om, tack för tipset! titta gärna in på min blogg förresten.. ;)

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!