söndag 3 april 2011

Olle Alberius


Jag samlar på dessa vaser som Olle Alberius gjort under sin tid på Rörstrand (1963-71) Han är nog mest känd för serien Taffel. Missade tyvärr en femte dekor på tradera för några dagar sen...och den hade jag aldrig sett tidigare (Fleur)...men jag ska nog finna flera...det är bara två av mina fyra som är märkta med namn, men alla är märkta Rörstrand. Från vänster 1.inget namn 2. Bonita 3. inget namn 4. Mobile.
Har ni sett flera dekorer så hör av er...

Har sett en del glaslampor av Alberius ute på tradera, gissar att de är från hans tid på Orrefors.
UPPDATERING: "Grace" känner jag till sen tidigare och letar efter.

14 kommentarer :

  1. Söta är de, jag ska hålla utkik.

    SvaraRadera
  2. Jättesnygga. Jag lovar att hålla koll!

    SvaraRadera
  3. Dom är jättefina, jag ska ha koll jag med när jag loppar :)

    SvaraRadera
  4. verkligen snajsiga :)
    kram från dalsland ♥

    SvaraRadera
  5. Äntligen, som jag väntat på det här inlägget! ;)
    Typiskt att du missade Fleur, jag hade också lagt in den i min minneslista men tappade bort tiden totalt i allt flyttkaos.

    SvaraRadera
  6. Ser jag nån köper jag så du kan utöka samlingen!

    SvaraRadera
  7. hej igen!
    kan du kolla in min vovve... när, var, vem...?
    tack på förhand ♥

    SvaraRadera
  8. hej
    det finns en som heter Grace, jättevacker med fjärilar på! Hoppas du hittar fler!

    http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-gr.htm

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för din kommentar hos mig:) Vilka underbara vasar!! Det är ju så roligt med all retro och andra loppisfynd! Kram

    SvaraRadera
  10. superfint fynd!

    /Mia :)

    SvaraRadera
  11. ooops..namnet Alberius känner jag igen..va ihop med en martin Alberius,hans pappa hette olle alberius,men han va pastor??

    SvaraRadera
  12. Anonym: Finns flera med samma namn i detta land. Den Olle Alberius jag skriver om var keramisk formgivare och glaskonstnär.

    SvaraRadera
  13. Fina! Synd att du missade den där på Tradera, det är alltid surt. Good fishing!

    SvaraRadera
  14. Jättefina vaser! Dessa skulle gärna få flytta in på en hylla hos oss också. Lycka till i jakten på fler - jakten är ofta lika rolig som resultetet! :-)

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!