onsdag 13 april 2011

Älskade bibliotek



Jag har sen unga år älskat att gå på bibliotek och tycker att det är fantastiskt att vem som helst kan få låna böcker gratis (jo, jag vet att vi betalar i form av skatt, men det är det verkligen värt). Sen ett år tillbaka öppnade en filial nära där jag bor och jag är en flitig besökare. Ofta hittar jag böcker som jag aldrig skulle köpa för de får inte plats, men som jag gärna lånar och läser. En del böcker "skumläser" jag, dvs jag läser dem inte från pärm till pärm utan det jag finner intressant. Andra böcker lusläser jag. När jag var kring 10-12 år och många av mina kompisar tränade olika sporter tog jag istället cykeln till biblioteket och lånade böcker eller lusläste Kamratposten och andra tidningar. Dagens boktips är "Jobs-berättelsen om en konstnärsfamilj" av Anne Marie Rådström. Den handlar om framstående familj inom textilkonst, keramik, musik och teater. Många känner nog till Jobs handtryck, som gör fantastiska tyger. Låna boken på "bibblan" om du vill lära/läsa mer om familjen Jobs.

9 kommentarer :

  1. Jaa, håller med. Bibliotek är underbara och speciellt för barnen.

    /MIa :)

    SvaraRadera
  2. fantastiskt att man öppnar en filial!!!
    de brukar ju som regel stängas :(
    jag är utbildad bibl.ass och har alltid älskat bibblan sen första gången jag var där som liten.
    på vårt lilla bibblo kan man låna dvd-filmer gratis! det är lyx.
    kraaam//

    SvaraRadera
  3. Tack för bok tipset!
    Gillar Jobs textiltryck :) Hittar alltid en och annan liten Jobs duk på loppisar!
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  4. Håller med själv är jag en flitig besökare, lånar ständigt.

    SvaraRadera
  5. Älskar också bibliotek. Mamma brukade sätta en maxlimit på antalet böcker jag fick låna eftersom det lätt kunde bli flera högar att kånka hem. :)

    Sv: Brukar också göra så. Men är sällan jag hittar såna som passar.

    SvaraRadera
  6. Böcker och biblioteket förgyllde definitivt min barndom och gör så fortfarande.
    Politiker som försöker lägga ner bibliotek borde få en snigel på ögat!

    SvaraRadera
  7. Älskar också böcker och bibliotek. Har tyvärr inte orkat läsa så mycket i de jag har hemma nu - så det blir skummande här med :)
    Har funnit lite sömn igen - peppar peppar..så jag är glad!
    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med dig men de är utrotningshotade tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Jag är också en "library lover"! Jag tillbringade nästan alla raster på biblioteket när jag gick i skolan. :) Det var något av min fristad... Skolans "tuffa" som mobbades satte aldrig sin fot där inne... Och böcker är ju i det närmaste världens bästa tidsfördriv! (Kanske tätt följt av att blogga? Hihi)

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!