lördag 19 mars 2011

Säljare som säljare


När jag vandrar runt på loppisar så möter jag massor av trevliga människor och en del av dem är ju säljare. De flesta är trevliga och roliga att prata med och så finns det de som borde leta efter annan sysselsättning...

Den säljare jag gillar minst är den som precis när jag sätter foten i loppislokalen tar rygg på mig och hänger efter som en igel och föreslår saker som i dennes ögon är "fina" ett "fynd", "bra pris" etc. Jag vill själv leta och bestämma vad som är fynd, fint och bra pris...i hopp om att bli av med en sån säljare sa jag en gång att jag letade "textil" och gardiner i retrostil...då kommer tanten dragande med SPETSGARDINER...det absolut VÄRSTA sorts gardin jag vet...(nej, det kunde hon inte veta, men spets är inte retrotextil) och skulle ge mig ett bra pris. Nej tack sa jag och smet ut.

En härlig säljare är 80 år och satt och kollade tradera, vi började prata om Villeroy & Boch porslin och jag fick lära honom några traderaknep. Sånt är skoj.

En bitter och negativ säljare finns på ett ställe där jag gått under de senaste tre åren...hans säljställe är oorganiserat, rörigt, och han säljer mest skräp. Men varje gång jag är där så frågar han om jag letar något speciellt och mitt svar är alltid...."nej, jag ser när jag hittar ett fynd"...då börjar harangen om att alla bara är "tittare", att det inte betalar hans hyra, att i Finland, där får man bra betalt etc...en vacker dag kommer jag att fråga honom varför han fortsätter att sälja om allt bara är negativt...men i det stora hela så har jag genom loppisintresset mött många trevliga människor och fått många roliga historier! Men spetsgardiner, nej, det kommer jag aldrig att sätta upp! :-)

9 kommentarer :

  1. Ha, ha... jag känner igen det där precis! Säljare/antikhandlare som går på loppis själv och tror att han har förtur på allt är nog det värsta jag vet.... Griniga försäljare gör att jag inte återvänder och spetsgardiner kommer jag nog aldrig heller att sätta upp :)

    SvaraRadera
  2. O ja, där har vi nog alla en eller annan historia som vi kan plocka fram om sura, griniga, besvikna, omåttligt dyra eller genomtrevliga människor som kränger prylar. Det är ju bara fantastiskt att man kan sälja skrot till dyra pengar och ha mage att klaga på att ingen handlar... :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, man har väl träffat på de flesta typerna genom åren. Vissa prutar själva på saker man köper och andra går inte att pruta en krona med. Tänk vad mycket trevligare det hade varit om vissa hade gått ned lite på sina maxpriser, och då hade de säkert fått fler nöjda köpare som återvänder och köper mer. Istället för att de skall ha samma saker stående år ut och år in.

    SvaraRadera
  4. Man får helt klart träffa en hel del intressanta männskor på loppisar, både galna fyndare och udda säljare. Man får försöka skratta åt eländet ibland, även om jag håller med om att många kan vara påfrestande...

    SvaraRadera
  5. Håller med, vi har nog sett det mesta, spetsgardiner har jag i lillstugan på landet. Det kunde du inte tro när du har sett mitt hem. Vi ses på lördag, kramar Brittmari

    SvaraRadera
  6. Ja, visst har man mött många under loppisåren. Nu i somras blev jag obehagligt skrikande utskälld och kränkt av en köpare som anklagade mig för en massa otrevligt bara för att jag var först på påslakan och grejen var att säljaren lovat mig dessa veckan innan men han fortsatte trots att säljaren sa till honom. En del har slagsmål om dalahästar. De flesta är trevliga och berättar underbara historier om de saker dom säljer. Spetsgardiner haha, nej tack, här med.

    SvaraRadera
  7. Jag springer in på loppis så ofta som jag skulle vilja göra just pga av detta. De flesta loppisar som jag har varit på verkar det som att de tror att man ska sno något, de släpper en inte med blicken för en sekund! skitjobbigt. Därför går jag mest på loppisar av privatpersoner, t.ex den på täby galopp. Den gillar jag.

    SvaraRadera
  8. hi hi...
    det var ord och inga visor.
    på 7:an där jag hänger mest, är personalen helt fenomenal. de bara säger till om de fått in något som de vet att jag letar efter. annars får man strosa bäst man vill. me like :)

    SvaraRadera
  9. Nu är jag tillbaka efter lite bloggvila. Roligt att titta in på din blogg igen. Det var intressant med dina iakttagelser i loppisbranschen. "Det är olika" som min syster brukar säga. Ska du till Kistamässan??? Jag ska försöka ta mig dit på lördag efermiddag, hoppas vi ses!

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!