tisdag 22 mars 2011

60 talets gjutjärnsgrytor



Såg två gjutjärnsgrytor på Erikshjälpen som jag kände igen och fick en smärre chock när jag såg priset...nästan 1000 kr styck !!! Riktigt ovanligt på Erikshjälpen. Så jag gick hem och bläddrade i en bok (Svensk form, internationell design av Hedvig Hedqvist) och fann att det är Timo Sarpaneva som under 60 talet designade dessa för Rosenlew & Co. Det anmärknigsvärda är att liknande grytor verkar sålts på tradera, auktionsfirmor för ca 600 kr...dvs billigare än second hand stället Erikshjälpen...ska det fortsätta så här (dyrare och dyrare) så förtas ju lite av charmen med second hand idéen...grytorna var inte heller i toppskick som på bilderna jag hittat på nätet.

21 kommentarer :

  1. Ha, ha... ja, det känns ju lite konstigt! Man vill ju köpa second hand till ok priser... annars kan man ju gå till antikaffärer ;-)
    Grytorna är hur fina som helst i vilket fall...

    SvaraRadera
  2. Det var ju hutlöst! Jag skulle gärna ha en sån på den undre bilden, hoppas att hitta en på loppis nån gång, men jag kommer inte att betala 1000 kr kan jag säga... :-)

    SvaraRadera
  3. Grytorna är underbara! Men använder man dem verkligen? De är ju inte så praktiska.

    SvaraRadera
  4. Priserna börjar sticka uppåt här på Myrorna, blir dyrare och dyrare för varje vecka. Använt marimekko stuvbit från 2000-talet, var på myrorna dyrare än på metervara i designbutik! Ja jag vet inte vad jag ska tro...vill egentligen bojkotta dom helt...men hamnar alltid där ändå...men skulle aldrig köpa något till deras ocker priser!

    Kanske jag dyker upp på antikmässan i helgen, men bara om jag får en barnvakt. Ska du dit?

    SvaraRadera
  5. så himla fina, men du har rätt, det är ganska dåligt när det är så där dyrt, det ska ju vara second hand, inte antik.

    SvaraRadera
  6. Dom där grytorna är fantastiska och jag har hoppats hitta dom i många år (till betydligt bättre pris än det du såg på Erikshjälpen) men inte lyckats ännu :)Jag tror man måste utanför Stockholm för att kanske göra några sådana fynd.

    SvaraRadera
  7. 1000kr!!!???? Supersnygga men..., nej inte för det priset!

    SvaraRadera
  8. 950 kr för att vara exakt och de stod i det låsta värdeskåpet som finns där...dvs det mest värdefulla men ändå...det känns antikaffärspris. Nåja, jag hade ändå inte tänkt köpa.

    SvaraRadera
  9. Smaskigt pris....men är det inte så hos Erikshjälpen generellt?
    Man försöker pressa ut sista öret. Ok, jag förstår att de vill få in pengar till verksamheten, men lite mer realistiska priser vore kanske inte så dumt.

    Ulrika- vi använder iallafall våra (gamla loppisfynd) flitigt. Visst är de praktiska!

    SvaraRadera
  10. De var väldigt snygga, men vilka löjligt höga priser! Jag förstår också att second hand-affärerna vill tjäna pengar och att det är dyrare där än på loppis, men det är inte ok med antikhandlar-priser! Nån måtta får det vara!

    SvaraRadera
  11. 1000kr?! Någonstans så försvinner ju hela meningen tycker jag med denna typ av verksamhet när man kommer upp i de priserna. Är det inte bättre att omsätta varorna snabbt till pengar istället för att bygga lager med varor?

    Har inte sett dessa goingar tidigare, så det var en nyhet för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag har den med teakhandtag - en röd som denna. De finns nytillverkade men då bara svarta. Min är i perfekt skick och jag bytte till mig den mot några saker som jag hade köpt billigt på loppis.

    SvaraRadera
  13. Jag har sett den undre varianten på någon antikvitetsaffär, vet att den var dyr - men minns inte exakt...

    SvaraRadera
  14. var på en dyr sunk-loppis idag med en vresig gubbe som gick och muttrade...
    hur roligt är det. nä, fram för glädje och generositet :)
    tack för utmärkt blogg!

    SvaraRadera
  15. Jättefina grytor men vilket ruskigt pris! Jag stöter ofta på second hand och loppisar där de tar ut ett orimligt överpris och där säljarna vidhåller att smakar det så kostar det. Tråkigt.

    sv; Det är inte mitt bröllop, men lite inspiration inför det:) Bilderna kommer från Ruffledblog.com

    SvaraRadera
  16. Myrorna (som få allt skänkt till sig) är ofta mycket dyrare än vad jag är i min butik...

    SvaraRadera
  17. finfina grytor där, men jag håller med...man skänker ju grejerna! och loppis är ju inte synonymt med antikt...loppis skall vara glädje, fynd och en andra chans.

    SvaraRadera
  18. Såg den lilla grytan på Antik&Kuriosa mässan i Kista för 750 kr. Visserligen utan teakhandtag...men ändå billigare.

    SvaraRadera
  19. Håller med dig. Men jag skulle inte ha ngt emot att äga sådan, de är så vackra! Priset dock, och just köksattiraljer vill jag ha nya ...

    SvaraRadera
  20. Jag har märkt samma tendenser på närloppisar.. vissa saker är svindyra, tradera kan vara billigare.

    SvaraRadera
  21. Ja, det va verkigen dyrt! Och som du skriver; på Erikshjälpen!? Dom som ju alltid brukar vara så mycket billigare än t.ex. Myrornas.

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!