söndag 7 november 2010

Retrodukning





Idag har bloggaren Form55 utmanat alla som vill att visa upp en retrodukning. När jag kollade i mina gömmor så upptäckte jag mest kaffekoppar och assietter. Till vardags används visserligen Nationalservisen men den är relativt nytillverkad så det blev en "kafferepsdukning" på en Finlaysonduk från 70talet. De blå och rosaröda kopparna med blommor är Thomas Germany för Rosenthal. Likaså assietten och grädd och sockerskål. Skedarna är "made in France".Röda kannan är W.Germany. Glasen köpte jag i Wien i våras i en retrobutik.Kaffekannan och tillhörande kopp+fat och assiett är arvegods efter mormor och tillverkat i Polen. Tyvärr har jag i någon flytt slarvat bort locket till kannan. Kopp+fat med hjärtat är omärkt fynd. Assietten med grå dekor är Upsala Ekeby /Karlskrona. De små glasunderläggen/coasters är omärkta med olika sagomotiv. Har visat det mesta tidigare här på bloggen.
Dessa har också retrodukning idag:
Porslinsbloggen
Femtiotalsjakten
Ljuva femtiotal

9 kommentarer :

  1. Mycket fina saker!! Kul med tema att duka retro. SKulle kunna testa det någon dag, har en del i gömmorna...

    SvaraRadera
  2. Härlig dukning! Kopparna med blått och rosarött motiv var min favorit! :)

    SvaraRadera
  3. Love them cups. Super härlig dukning.

    SvaraRadera
  4. Wow vilket fint retroporslin du har. Älskar mönstret och formen på Thomas-grejerna! Såna har jag kikat efter ett tag men de verkar hyfsat ovanliga...

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina kommentarer! :-)

    SvaraRadera
  6. Jag älskar Thomas-servisen!

    Svärmor har den blå kannan och sockerskålen, och för någon dag sedan hittade jag 5 koppar och fat som hon fick.

    Skulle gärna hitta en till mig också! =)

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!