måndag 27 september 2010

Tuppen textil



I helgen besökte jag Norrköping igen och för tredje gången den sista månaden de gamla arbetarkvarteren. Så mysiga kvarter! Gick in på Norrköpings stadsmuseum och fann en mycket intressant utställning om Tuppen textil som var ett stort företag i Norrköping. Den första formgivare där var Mona Björk. När hon anställdes köptes alla mönster från Frankrike. När ledningen var i Paris kunde Mona rita egna mönster.Andra formgivare var Al Eklund, Janet Linder, Eva Ralf och Birgitta Löfstedt. När inköparna kom hem med nya franska mönster fick Mona måla nya färgställningar till mönstren. Besluten om mönster och färger togs av fabrikschefen och försäljningsdirektören. Mona blev besviken och krävde att få köpa svenska mönster och rita egna....resultatet kom sen i form av Modetuppen som blev en succe! Såsmåningom blev Tuppen uppköpt av Strömma.

En annan dag ska jag skriva och visa bilder från Arbetarmuseets utställning "Industriland"...håll ut!

5 kommentarer :

  1. Åh så fint! Jättefina bilder verkligen! Kul med faktainlägg!

    SvaraRadera
  2. Vad kul, den tuppen har jag, så roligt att du har varit där. Ser med spänning fram mot fortsättningen. Kramar Brittmari

    SvaraRadera
  3. Hej Hopp! Hoppas du hinner njuta av det fina höstvädret! Jag har sänkt de ordinarie priserna på Lunafigurer nu.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Spännande med lite historia! Påminner mig om att det var urlänge sedan jag besökte något museum här i stan :)

    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  5. Kommer väl i håg både Mona och Janet. Arbetade på Tuppen och träffade båda ganska ofta. Fick som minne när jag slutade på Tuppen en"Modetupp" i trä som nu finns på stadmuseet.
    Hälsn.
    Vio

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!