fredag 28 maj 2010

Café Central








Jag besökte ett legendariskt café i Wien, där vi fick stå i kö en stund för att sen visas till vår plats av en ung manlig kypare. En lite äldre kypare basade över de yngre och gjorde ibland riktiga åthutningar om de yngre glömt något,gjort något fel...hierarki minst sagt...nåväl...Café Central öppnade 1860 och blev en populär mötesplats för Wiens intellektuella elit.Fram till 1938 var caféet känt som "Schack-skolan" eftersom så många schackspelare var stamgäster.Caféet helrenoverades 1986. Kolla in takvalven!Varje dag var det levande pianomusik i lokalen. Det blev en klassisk Apfelstrudel, äppelstrudel, som är ett österrikiskt bakverk bestående av tunn deg och äppelfyllning. Till det en Wiener melange som är en kaffeblandning med lika stora delar espresso och varm skummad mjölk eller grädde på toppen! Mums!

4 kommentarer :

  1. Åhh menar du allvar!?? Det skulle betyda jättemycket för mig. Det är annats omöjligt för mig att köpa dom. Du kan väl mejla mig?

    Mvh Simon

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Nu får du börja göra reklam för din blogg så man hittar hit! Mirre har oxå en,hihi,kul med bloggar!

    SvaraRadera
  3. Heidi: Du har ju hittat hit så reklam behövs inte ;-) Lägg in den som favorit vet ja... Mina retrovänner har redan hittat hit...:-)

    SvaraRadera

Reklaminlägg raderas! All advertising will be deleted!